De dakenbranche is dynamisch met krachtige familiebedrijven aan de verwerkerskant. Deze bedrijven hebben een enorm potentieel om stappen te maken, maar staan tegelijkertijd voor aanzienlijke uitdagingen. Digitalisering, duurzaamheid, veiligheid, vakmanschap en het behouden van capaciteit, het zijn actuele hoofdbrekens in onze sector. Mark Hooijberg geeft zijn visie.
Belangrijke ontwikkelingen
Coninko zie ik hierin als een verbindende schakel die klantgerichte oplossingen biedt voor relevante ontwikkelingen en veranderingen als:
- Schaalgrootte en veranderende marktverhoudingen; één van de meest opvallende trends in de dakenbranche is de toename van schaalgrootte, zowel aan de producentenkant als aan de afnemerskant. Dit gebeurt echter niet in een gelijke verhouding, wat nieuwe dynamieken en uitdagingen met zich meebrengt.
- Duurzaamheid; vraagt om meer dan alleen kennis; het vereist ook een bereidheid tot verandering. Dit betekent dat we andere materialen moeten overwegen, mogelijk een andere dakopbouw moeten ontwerpen en anders moeten verwerken. Deze transitie is een enorme uitdaging, maar ook een kans om de branche te verduurzamen.
- Digitalisering; dit is geen optie meer, maar een noodzaak. Informatie moet up-to-date zijn en gemakkelijk toegankelijk. Data speelt hierbij een cruciale rol; het transformeert meningen in feiten. Net zoals een autodealer tegenwoordig precies weet wat er aan je auto moet gebeuren voordat je binnenkomt, zullen we in de dakenbranche een vergelijkbare beweging gaan maken.
Coninko’s rol als verbinder
Als Coninko hebben we ons de afgelopen tijd gericht op het vereenvoudigen van processen en het maken van duidelijke afspraken en kaders. Dit helpt ons en onze partners om precies te weten wat we van elkaar mogen verwachten.
Ook zijn onze Coninko Dagen volop in ontwikkeling. Tijdens deze dagen brengen we partijen letterlijk bij elkaar om kennis te delen en marktvragen terug te koppelen naar de leveranciers. Zo hebben we de laatste keer ronde tafelgesprekken georganiseerd, wat letterlijk de verbinding verzorgde tussen de schakels.
We zijn bovendien actief in gesprek met leveranciers over data en duurzaamheid. Voor eind 2024 maken we grote stappen als het gaat over data. Begin 2025 lanceren we dan ons duurzaamheidsconcept. Er komt dus van alles aan!
Groeiambitie Coninko
Ik zie het zo; de dakenbranche staat voor grote uitdagingen, maar ook voor even grote kansen. Door vanuit focus samen te werken kunnen we de uitdagingen aangaan, kansen grijpen en de branche samen naar een hoger niveau tillen.
Onze ambitie is daarbij om te groeien, zowel aan de leverancierskant als aan de afnemerskant. Olifanten vrijen met olifanten. Hoewel we nooit een miljardenbedrijf zullen worden, moeten we wel groeien om relevant te blijven. Dit vereist specialisatie en schaalgrootte. Bedrijven zullen keuzes moeten maken over wat ze wel of niet zelf doen en of ze zich aansluiten bij een inkooporganisatie en kennispartner als Coninko.
‘Samen succesvol’ staat niet voor niets voor het samenspel tussen onze strategische leveranciers, de aangesloten dakdekkersbedrijven en Coninko. Wij willen de verbinding zijn die deze partijen nodig hebben. Ons doel is om de behoeftes en mogelijkheden van alle betrokkenen bij elkaar te brengen, zowel op het gebied van kennis als in de praktijk. Onze focus voor de komende periode ligt daarom op de drie D’s; de pijlers digitaal, data en duurzaamheid. Deze drie D’s vormen de kern van onze strategie en helpen ons om samen succesvol te zijn en blijven.