Donderdag 10 april 2025 stond in het teken van bouwen aan fans. In Baarn werden de aanwezigen bijgepraat, geïnformeerd en geïnspireerd over ontwikkelingen bij Coninko, tijdens ronde tafel gesprekken met leveranciers en door Jos Burgers over bedrijfseconomische strategieën om fans te maken. En hoe je dat iedere dag in de praktijk kunt doen? Dat toonde Martijn van Installatiebedrijf Verspeek aan. Tel de netwerkmogelijkheden en culinaire gezelligheid erbij op en er was weer sprake van een succesvolle dag!

fans maken

Ontwikkelingen bij Coninko

Mark Hooijberg, directeur Coninko lichtte de ontwikkelingen bij Coninko toe, want die zijn er volop. De rode draad in zijn verhaal was het beeld van “de kreeft die uit zijn schild groeit”– een krachtige metafoor voor de transformatie die Coninko momenteel doormaakt.

Met een historisch voorbeeld over het grootste probleem van New York 200 jaar geleden – de overweldigende hoeveelheid paardenpoep die de stad vervuilde – toonde Mark aan hoe ingrijpende veranderingen vaak om radicaal nieuwe oplossingen vragen. Net zoals Henry Ford destijds met de auto een onverwacht antwoord bood op een urgent probleem, zet Coninko in op innovatie en digitalisering om de huidige marktuitdagingen het hoofd te bieden.

Hierbij werd het DSK-model van Coninko als strategisch kompas toegelicht: digitalisering, duurzaamheid en data als eerste pijler; samen, simpel en steeds beter als tweede; en kennis, kwaliteit en kampioenen als derde. Deze drieslag vormt de basis voor Coninko’s koers.

Ook werd de samenwerking met XIPR nogmaals benadrukt. Dit platform brengt digitalisering en data samen en bevat onder meer een duurzaamheidsdatabase, digitale besteloplossingen, een CO2-calculator en een uitgebreide producten- en prijzendatabase. Daarnaast werd aandacht besteed aan eigen innovaties en uiteraard alles rondom de bonusafspraken. Gevolgd door een aantal inhoudelijke rondetafelgesprekken tussen partnerleveranciers en klanten van Coninko.

fans maken

Jos Burgers inspireert met verhaal over marge en klantwaarde

Bedrijfsadviseur Jos Burgers deelde – net als vorig jaar tijdens de klantendag – zijn visie over “Kiezen om gekozen te (blijven) worden”. Met prikkelende voorbeelden en praktische inzichten zette hij de aanwezigen opnieuw aan het denken over hun prijsstrategie en klantbenadering.

“Wat zou u doen met een extra ton nettowinst?” vroeg Jos aan het publiek, wijzend op het feit dat slechts 2% prijsverhoging bij een omzet van 10 miljoen euro al snel tot substantieel betere resultaten leidt. “We rekenen te veel in omzet en te weinig in marge,” benadrukte hij.

Een kernboodschap was het verschil tussen “klanten kopen” en “klanten verdienen”. Volgens Jos maken ondernemers twee cruciale fouten: te veel tijd steken in beroerde klanten en te weinig in interessante klanten. “Lever niet wat iemand vraagt, maar wat iemand nodig heeft,” adviseerde hij.

Hij illustreerde dit met het voorbeeld van online gordijnenleverancier Veneta, waar 80 monteurs vijf minuten extra tijd nemen om iets onverwachts voor klanten te doen – een investering die zich terugverdient door hogere klanttevredenheid.

Jos pleitte ook voor duidelijke criteria die onderscheidend zijn in de markt. “Schoner achterlaten dan toen we kwamen” noemde hij als voorbeeld van een eenvoudig maar krachtig principe. Hij moedigde bedrijven aan om afscheid te nemen van probleemklanten: “Daar krijg je blije medewerkers van.”

Ook benadrukte hij het belang van innovatie: “Veranderen als de noodzaak er nog niet heel erg is, anders ben je te laat,” verwees hij naar 3M’s strategie om jaarlijks 10% omzet uit nieuwe producten te halen.

Tot slot raadt Jos aan om te focussen op wat werkelijk waarde toevoegt: “Niet goedkoper zijn, maar aantrekkelijker worden voor zowel klanten als medewerkers. Hopen dat het aantrekt is een slechte strategie – neem zelf initiatief.”

fans maken

Inspirerend kampvuurgesprek tussen Martijn Verspeek en Marlene Dekkers

In het daaropvolgende inspirerende kampvuurgesprek tussen Martijn Verspeek van Installatiebedrijf Verspeek en marketingadviseur Marlene Dekkers bleek dat Jos Burgers een inspiratiebron is voor Martijn. Hij brengt dan ook veel van de overtuigingen van Jos dagelijks in praktijk.

Het gesprek draaide om een verfrissende kijk op klant- en medewerkersbetrokkenheid, waarbij Martijn deelde hoe zijn bedrijf ‘anders durft te zijn’. Dankzij de mindshift van product naar ervaring; “Wij plaatsen geen cv-ketels, wij brengen warmte” creëert Installatiebedrijf Verspeek niet zomaar tevreden klanten en medewerkers, maar echte fans.

Bijvoorbeeld de opvallende aanpak van het beperken van werkzaamheden tot een straal van slechts 10 kilometer. “Door te kiezen voor focus en authenticiteit,” legde Martijn uit, “kunnen we excelleren in wat we doen.” En wat dacht je van deze verrassende elementen; Martijn vraagt klanten bewust om 1-sterrenreviews op Google. Daarnaast is er een wachtlijst voor vacatures bij zijn bedrijf, terwijl potentiële medewerkers pas kort voor indiensttreding hun salaris te horen krijgen.

Het gesprek eindigde met praktische adviezen voor dakdekkersbedrijven die een soortgelijke aanpak willen implementeren.

fans maken
fans maken
fans maken

Actueel nieuws.

Volg Coninko op Linkedin.

Lees verder.

Direct contact.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.