Donderdag 11 april 2024 stond de 1e Coninko klantendag van 2024 grotendeels in het teken van duurzaamheid en de toekomst van de dakenbranche. In de prachtige zaal van Groot Kievitsdal in Baarn werden de aanwezigen dan ook flink aan het denken gezet. En uiteraard volop bijgepraat, geïnformeerd en geïnspireerd. Over de ontwikkelingen bij Coninko, duurzaamheid en de toekomst van de dakenwereld en een aantal scherpe bedrijfseconomische lessen van Jos Burgers. Tel de grote opkomst, het netwerken en de culinaire gezelligheid erbij op, dan concluderen we dat de eerste Coninko klantendag van 2024 weer zeer geslaagd was!

Eerste Coninko klantendag van 2024

Ontwikkelingen Coninko

Na een warm welkom aan de nieuwe klanten die aangesloten zijn, opende Mark Hooijberg (directeur Coninko) de dag met een toelichting op de diverse interne en marktontwikkelingen vanuit Coninko. Zo ging het over contract- en bonusafspraken, leveranciersbeoordelingen en Suze Weijermans presenteerde de actuele stand van zaken rondom het digitaal artikelenbeheer van Coninko.

Eerste Coninko klantendag van 2024

Kansrijke ronde tafels voor de leveranciers

Vervolgens kregen de uitgenodigde leveranciers in vier rondes uitgebreid de kans om alle aanwezige klanten inhoudelijke vragen te stellen over duurzaamheid, circulariteit en grondstoffen. Met als doel; hoe kunnen we elkaar helpen om als dakenbranche toekomstbestendig te zijn en te blijven? Erg leerzaam!

Jos Burgers, “Kiezen om gekozen te (blijven) worden.”

Tenslotte kreeg Jos Burgers het podium. Deze bevlogen bedrijfseconoom, veelgevraagd spreker en auteur van vele bestsellers deelde zijn rake en humorvolle visie op ‘rendement versus drukte’.

Zijn kernboodschap: kies bewust voor winstgevende klanten en projecten in plaats van alleen maar drukte na te jagen.

Een paar korte-termijn-adviezen van Jos:

  • Geef nooit zomaar korting, maar onderhandel over een andere deal met meer waarde.
  • Wees selectief met klanten; laat de ‘beroerde’ klanten over aan je concurrenten.
  • Leer de ‘wet van snuf’ toe te passen: wat je geeft, krijg je terug. Geef mooie dingen en je ontvangt ze ook.
  • Vermijd ‘sukkelzinnen’ die je klant als een ‘sukkel’ bestempelen. Gebruik in plaats daarvan begrip en complimenten in je vragen en antwoorden.

Voor de lange termijn:

  • Kies bewust voor het type projecten dat je over 2 tot 3 jaar wél en niet meer wilt doen.
  • Positioneer je bedrijf duidelijk in de markt, zodat klanten begrijpen waarom ze niet bij jou moeten zijn.
  • Anticipeer op verduurzaming door nu al na te denken over hoe je omgaat met je omzet, afval of logistiek over 2 tot 3 jaar.
  • Investeer in een aantrekkelijk personeelsbeleid om de beste medewerkers aan te trekken en te behouden.

En de uitsmijter van Jos; krijg je de vraag “Hoe gaat het met je?” Zeg dan niet: Druk, druk druk! Zeg: “Een rendement joh, dan wil je niet weten en we hebben het daarbij niet echt druk.”

Eerste Coninko klantendag van 2024

Deze culinair uitstekend verzorgde donderdag werd gezellig afgesloten tijdens een heerlijk diner met volop netwerkmogelijkheden. Alle aanwezigen kregen als cadeautje van Coninko het nieuwste boek “Superfijne klanten, hoe kom je eraan?” van Jos Burgers mee naar huis.

Op naar de volgende Coninko klantendag in oktober!

klantendag 5
klantendag 6

Aansluiten bij Coninko?

Denk je na het lezen van dit bericht, “Dat wil ik ook ervaren!” Professionele, grote dakdekkersbedrijven zijn van harte welkom om contact op te nemen.

Actueel nieuws.

Volg Coninko op Linkedin.

Lees verder.

  • 19 september 2024

    Digitalisering en data hebben een toenemende invloed op het inkoopproces. Ook in de dakenwereld. Mark Hooijberg deelt zijn visie hierop.

  • 1 september 2024

    De dakenbranche staat voor een belangrijke uitdaging: het verduurzamen van een sector die traditioneel sterk afhankelijk is van olie-gerelateerde producten.

  • 30 augustus 2024

    Digitalisering, duurzaamheid, veiligheid, vakmanschap en het behouden van capaciteit, het zijn actuele hoofdbrekens in onze sector. Mark Hooijberg geeft zijn visie.

Direct contact.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.